استاد نقدی پری
ثبت نام

پرواز در تونل باد چیست؟ (Indoor Skydiving)


پرواز در تونل باد چیست؟ (Indoor Skydiving)

پرواز در تونل باد یکی از فعالیت های بی نظیری است که شما می توانید به همراه دوستانتان، شریک زندگی و یا خانواده خود انجام دهید.  حس پرواز تجربه ای بی نظیر است که زیبایی آن هنگامی که به همراه خانواده و یا عزیزانتان انجام گیرد دو چندان خواهد شد. با افزایش روز افزون مراکز تونل باد (Wind Tunnel) ایندور اسکای دایوینگ در شهر های بزرگ سر تا سر دنیا شما شانس بیشتری برای تجربه این فعالیت هیجان انگیز در اطراف منطقه زندگی خود دارید.

تونل باد ساختمانی شیشه ای و استوانه ای شکل است که باد با سرعتی کنترل شده در آن میوزد. سرعت باد (حدود ۲۳۰ کیلومتر) به قدریست که شما رو به پرواز درمی آورد. باد از پایین به بالا حرکت می‌کند و افراد را روی هوا شناورنگه میدارد. در تونل باد میتونید احساس پرواز را در محیطی ایمن تجربه کنید.

 

تونل باد

 

 

پرواز در تونل باد

پرواز در تونل باد برای شما تجربه لذت سقوط آزاد در آسمان را شبیه سازی می کند. به دلیل انجام گرفتن آن در تونل های باد عمودی، جایگزین بسیار ارزان تری برای یک پرش سقوط آزاد واقعی است و همچنین باعث می شود تا تجربه طولانی تری از حس سقوط آزاد داشته باشید.

پرواز در تونل باد در یک محیط کنترل شده انجام می گیرد و دسترسی به این شبیه سازی بسیار راحت تر از بیرون پریدن از یک هواپیما است. نیازمندی فیزیکی و روانی خاصی ندارد و بهترین سرگرمی برای افراد دارای ترس از ارتفاع و یا پرواز در فضاهای کوچک می باشد.

 

فیلم معرفی تونل باد توسط استاد نقدی پری

 

 

ساختمان تونل باد

پرواز در تونل باد تجربه ای در داخل یک تونل عمودی بزرگ و از جنس پلکسی گلس است که حرکت رو به بالای ستون های هوا باعث ایجاد لیفت کافی برای پرواز  و شناور ماندن بدن شما می شود.

از اوایل قرن ۱۹ از تونل های باد استفاده می شد. برادران رایت قبل از کامل کردن اولین پرواز تاریخ در سال ۱۹۰۳ از تونل باد برای بررسی شکل بال ها استفاه می کردند. در دهه ۶۰ میلادی ارتش آمریکا متوجه شد که تونل باد عمودی توانایی شبیه سازی شرایط سقوط آزاد را برای چتربازان دارد. در سال ۱۹۸۲ دو تونل باد برای اولین بار افتتاح شد تا همگان بتوانند از آن لذت ببرند.

تکنولوژی تونل باد بسیار ساده است. فن های غول آسا که در پایین یا بالای تونل تعبیه شده اند مقادیر زیادی از هوا را به داخل یک جریان بسته می دمند. وقتی هوا وارد تونل پلکسی گلاس می شود تا به سرعتی حدود ۲۰۰ کیلومتر رسیده که برای شناور ساختن بدن یک انسان کافی باشد. پس اساسا تونل باد یک فن غول پیکر است! اما نگران نباشید، جایگاه پرواز شما توسط دو صفحه توری فلزی در بالا و پایین محافظت شده است تا از برخورد شما با این فن های بزرگ ۴۵۰ کیلو واتی جلوگیری شود. همچنین قطعا سرعت باد تحت نظر و در کنترل مربی ای است که در حال تماشای پرواز تمام افراد است. به همین دلیل سرعت باد در تونل می تواند با توجه به توانایی های فرد پرنده و همچنین ایجاد لیفت لازم، افزایش یا کاهش داده شود.

 

تونل باد سقوط آزاد

 

 

 

کارهایی که باید برای اولین پرواز خود در تونل باد انجام دهید

 

قبل از پرواز

بعد از رسیدن در یک ساعت پیشنهاد شده قبل از پرواز و امضا کردن فرم های لازم، تجربه ایندور اسکای دایوینگ شما با یک سری تمرینات کوچک ایمنی قبل از پرواز و خلاصه برداری و جمع بندی آن در یک اتاق جدا از تونل باد به همراه مربی شروع خواهد شد.

در طول این خلاصه برداری مربی ایندور اسکای دایوینگ شما که احتمالا همان مربی ای است که با شما به داخل تونل باد خواهد آمد با شما درباره ی حس هایی که ممکن است در طول پراز داشته باشید صحبت خواهد کرد. آن ها همچنین علامت هایی که ممکن است در طول حضورتان در تونل باد به شما بدهند توضیح خواهند داد زیرا به دلیل سرعت زیاد باد امکان صحبت کردن وجود ندارد. این علامت ها که با دست نشان داده می شوند برای علامت دادن به افراد پرنده است تا در زمان لازم پاها و دست های خود را خم و یا صاف کرده و یا بدن خود را ریلکس کنند. همچنین مربی شما حالت عمومی ای که در هوا باید به خود بگیرید را برایتان به نمایش خواهد درآورد.

بعد از این به شما لباس مخصوص پرواز داده می شود. لباس های پرواز دارای پارچه هایی دوخته شده به شانه ها و پاها است تا مربی شما بتواند شمارا در طول اولین پروازتان کنترل و راهنمایی کند. به شما همچنین عینک، گوش گیر و کلاه ایمنی داده خواهد شد تا بپوشید.

 

در طو ل پرواز

بعد از کمی صبر این نوبت شماست که وارد تونل باد شوید. شما از یک ورودی کوچک در ابتدای تونل وارد شده در حالی که دستانتان با آرنجی خمیده و کف دستی صاف بر بالای سرتان  است داخل خواهید شد. مربی تونل باد، برای شما سر تکان خواهد تا به سمت جلو متمایل شوید  و به شما کمک خواهد کرد تا صاف بر روی شکم خود در حالت متعادل و صحیح بر روی جریان هوا دراز بکشید. پرواز های بار اول معمولا بین ۱ تا ۲.۵ دقیقه طول می کشند. این ممکن است کوتاه به نظر برسد اما فراموش نکنید که طول مدت یک سقوط آزاد هم در یک پرش واقعی از هواپیما از ارتفاع ۱۲.۵۰۰ هزار فیت معمولا حدود 1 دقیقه زمان می برد. این یعنی شما می توانید در تونل باد نسبت به پریدن از یک هواپیما، پرواز بیشتری داشته باشید. زمانی که در تونل باد هستید، شما بی وزن به نظر رسیده و زمانه شروع به آهسته شدن می کند به گونه ای که از ثانیه ثانیه آن لذت می برید.

 

 

تونل باد حمید صفت

 

 

استراحت بین پرواز های تونل باد

این ایده خیلی خوبی است که بعد از تمرین اول در تونل باد، پس از کمی استراحت برای پرواز بعدی اقدام کنید. در واقع مغز و حافظه ماهیچه ای شما حس پرواز اول را در طول ۵ تا ۱۰ دقیقه توقف بین پرواز ها جذب و هضم خواهد کرد. این به مراتب معمولا باعث پرواز دوم با کنترلی بهتر و لذت بیشتری می شود.

 

 

چه کسانی می توانند در تونل باد تمرین کنند؟

پرواز در تونل باد ورزشی قابل دسترس برای همه است که حتی افراد دچار کم تحرکی، قطع عضو و فلج های نسبی موفق به امتحان کردن آن شده اند. این ورزش همچنین برای افراد ناشنوا و نابینا و یا دارای ضعف شنوایی و بینایی نیز قابل دسترس می باشد. این ورزش برای در دسترس بودن همگانی آن شناخته شده است.

 

تونل باد چتربازی

 

 

حداقل سن تمرین  و پرواز در تونل باد

کودکان نیز می توانند این می توانند این تجربه هیجان انگیز را داشته باشند اما حداقل سن برای ورود و استفاده از تونل باد ۵ سال می باشد. افراد زیر ۱۸ سال باید با والدین و یا قیم خود در این تمرینات حضور پیدا کنند.

 

 

حداکثر وزن

حداکثر استاندارد وزن ۱۱۰ کیلوگرم می باشد ولی این قانون خیلی مهمی در اکثر تونل باد های دنیا نیست.

 

 

 

آسیب دیدگی هایی که مانع تمرین در تونل باد می شوند.

اگر شما اخیرا دررفتگی شانه یا زانو داشته یا در حال حاضر گچ می پوشید یا عضو شکسته ای دارید اجازه شرکت نخواهید داشت. اگر شما آسیب دیدگی قبلی در ناحیه شانه داشته اید، همچنان ممکن است در تونل باد اثر گذار باشد زیرا باد با سرعت بالا در حال پیش روی است. این توصیه می شود که قبل از امتحان کردن این ورزش با دکتر خود و کارکنان مرکز پروازی که قرار است بروی مشورت کنید. افراد دارای مشکل گردن،کمر و یا مشکلات قلبی نیز باید قبل از شرکت با دکتر خود مشورت کنند.

 

 

 

نویسنده: مهدی نقدی پری
استفاده از این مطلب برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

مطالب بیشتر

ما بسیار اجتماعی هستیم !

مارا دنبال کنید !

برای اطلاع و دریافت آخرین اخبار، رویدادها و پیشنهادات ویژه‌، درخبرنامه‌ی ما عضو شوید. ما فورا به شما اطلاع می دهیم