استاد نقدی پری
ثبت نام

اگه از هواپیما پریدم و چترم باز نشد، چی میشه؟


اگه از هواپیما پریدم و  چترم باز نشد، چی میشه؟

 

این پرتکرارترین سوالی ست که در مورد چتربازی از من پرسیده می شود! بنابراین تصمیم گرفتم مقاله مفصلی در رابطه با آن بنویسم و خیال همه را راحت کنم.

 

فرض کنیم که یکی از این چهار حالت، بعد از بیرون پریدن از هواپیمای چتربازی برای شما اتفاق بیفتد:

 

  • ۱- هنگام خروج از هواپیما و یا سقوط آزاد هشیاری خود را از دست دهید.
  • ۲- اتفاق کاملا غیر منتظره ای رخ دهد. برای مثال شاید یک هواپیما یا چترباز دیگری بسیار نزدیک به شما پرواز کرده و به تجهیزات شما آسیب برساند یا تعادل شما را بهم بریزد.
  • ۳- به هر دلیل نتوانستید چتر خود را باز کنید و با همان حالت به سقوط آزاد ادامه دادید.
  • ۴- به دلیل پرت شدن حواس و یا عدم توجه، اطلاع از ارتفاع را از دست بدهید.

 

در هر کدام از این چهار حالت، اگر چتر شما باز نشود اتفاق خوبی نخواهد افتاد. پس تکلیف چیست؟ کاهش سریع ارتفاع و سقوط آزاد دکمه توقف ندارد و ثانیه های زیادی  فرصت ندارید.

چه کسی قرار است به شما در آن آسمان بزرگ کمک کند؟

 

خبر خوب اینکه:

این چالش بسیار جدی را، تکنولوژی های جدید حل کرده اند. بگذارید بیشتر توضیح بدهم.

 

 

 

چتربازها همیشه با دو تا چتر می پرند

جالب است بدانید که امروزه همه چتربازها مجهز به دو عدد چتر نجات می باشند. اولین چتر همانی است که به طور معمول از آن استفاده می کنند و همیشه دیده می شود و دومین چتر، برای موارد اضطراری و برای روز مبادا در تجهیزات آنها تعبیه شده است. به چتر دوم، چتر کمکی یا رزرو می گویند و معمولا به ندرت آن را خواهید دید. من خودم بعد از ۷۱۴ پرش از چتر رزرو استفاده کردم.

 

 

فیلم استفاده از چتر دوم (رزرو)

فیلم پرش ۷۱۴ ام من را در دبی ببینید.
در این پرش بنده طی یکی از  تمرینات اقدام به باز کردن چتر کردم (ثانیه ۳۹) ولی به دلیل اینکه چتر اولم دچار مشکلی شده بود که قابل تصحیح نبود بلافاصله تصمیم گرفتم آن را از خود جدا کرده و از چتر دومم استفاده کنم. چتر دوم را بلافاصله بصورت دستی باز کردم (ثانیه ۴۶). می بینید چقدر سریع و ساده باز شد.

 

 

 

چترباز ها قادر هستند در صورتی که چتر اول (اصلی) آنها قابل استفاده نبود و یا به هر علت باز نشد، فورا به طور دستی از چتر دوم (رزرو) استفاده کنند.

ولی باز هم سوال اینجاست که اگر چترباز بیهوش بود و نتوانست به صورت دستی از چتر دوم استفاده کند چه؟

 

اینجاست که میخواهم خیال همه را راحت کنم!

 

 

شاهکار مهندسی برای چتربازان

در چترهای جدید کامپیوتر کوچکی تعبیه شده است که همه شرایط خوب و بد را به طور آنلاین مانیتور کرده و و اگر به هر دلیلی شما، چتر خود را در ارتفاع استاندارد باز نکنید، وضعیت را تشخیص داده و به طور خودکار چتر دوم را باز می نمایید.

طراحی چتر دوم به شکلی است که یا سرعت بسیار بیشتری نسبت به اولی باز شده و بسیار مطمئن می باشد. این کامپیوتر کوچک AAD نام دارد. AAD یکی از بزرگترین اختراعات دنیای چتربازی است.

 

 

AAD

دستگاه AAD که مخفف Automatic Activation Device بوده و به معنی"دستگاه فعال سازی خودکار" می باشد، یک کامپیوتر کوچک و متعلقات مکانیکی آن بوده که به طور دائم ارتفاع شما را طی سقوط آزاد بررسی کرده و در شرایط اضطراری چتر دوم را در ارتفاعی امن و بصورت خودکار باز می کند.

 

 

ساختار AAD

دستگاه های AAD شامل چهار بخش اساسی و مهم هستند:

  • ۱- بخش LCD و کنترل
  • ۲- بخش کامپیوتر و پردازش
  • ۳- منبع تغذیه (باطری)
  • ۴- بخش مکانیکی و برش

 

سایپرس

 

 

 

دستگاه AAD چگونه کار می کند؟

این دستگاه یک تکنولوژی پیچیده و شاهکار مهندسی است که بطور دائم ارتفاع اسکای دایور و سرعت سقوط او را بر اساس تغییرات فشار هوا محاسبه می کند.

دستگاه طوری برنامه ریزی شده تا بتواند در مواقعی که فرد با سرعتی و ارتفاعی خارج از استاندارد های امن، در حال سقوط بود، فعال شود.

 

دستگاه ذاتاً قابلیت تشخیص ارتفاع امن باز شدن چتر و همچنین قدرت تشخیص باز شدن یا نشدن آن را دارد.

 

اگر شما در ارتفاعی پایین با سرعتی غیر عادی و ناامن و یا شرایطی خارج از از پارامترهای استاندارد، قرار بگیرید، کامپیوتر AAD  باعث فعال شدن بخش مکانیکی و برش می شود و چتر دوم را فورا باز می کند.

 

در اینجا مقصود از برش، قطعه ای بسیار برنده به نام کاتر است که لاین نگهدارنده فنر پشت چتر دوم از آن عبور کرده است. دستور برش به معنای قطع کردن این لاین بسیار محکم و به دنبال آن عمل کردن فنر پرتاب کننده چتر دوم می باشد.

 

دستگاه برای اطمینان از دقیق بودن این محاسبات زمانی که AAD را قبل از سوار شدن به هواپیما و روی زمین فرود روشن می کنید، خودش را به طور خودکار روی سطح کالیبره می کند.

 

زمانی که AAD روشن و در حال استفاده باشد، دستگاه فشار هوا را در دایم بررسی می کند تا خود را با شرایط فعلی وقف دهد.عجب دستگاه مفیدی! اینطور نیست!

 

 

 

شرکت های سازنده AAD

شرکت های زیادی در دنیا این نوع تکنولوژی را طراحی و تولید می کنند. برخی از شرکت های معتبر عبارتند از:

 

اوپنر

 

 

انتخاب خودم

یکی از شناخته شده ترین برند های سازنده AAD شرکت آلمانی سایپرس CYPRES است. این برند مورد علاقه من بوده و عملکرد صحیح آن را بارها از نزدیک در ایران، روسیه، قطر و دبی دیده ام.

 

یک دستگاه Cypres 2 دارای چهار بخش می باشد:

 

  • ۱- یک نمایشگر کوچک که اجازه روشن شدن، تنظیمات و نظارت بر فعالیت آن را می دهد.
  • ۲- خود کامپیوتر
  • ۳- باتری
  • ۴- کاتر یا برش دهنده که در واقع چتر را فعال می کند.
  •  

جالب است بدانید باتری سایپرس دارای ۵ سال شارژ بوده و طی این مدت نیاز به تعویض یا اتصال به منبع تغذیه ندارد. این دستگاه بعد از این زمان باید توسط خود شرکت سازنده سرویس و دوباره راه اندازی شود.

 

 

 

قیمت جهانی سایپرس ۲

قیمت آن  ۱.۱۵۰ تا ۱.۲۰۰ دلار بوده و هزینه سرویس پنج ساله آن ۱۵۰ دلار است.

 

 

 

کاتر سایپرس واقعا شگفت انگیز است

کاتر اساسا یک تیغ برنده قدرت گرفته از یک چاشنی بسیار ضعیف انفجاری است و کامپیوتر هنگام فرا رسیدن زمان فعال سازی چتر یک پیغام به آن ارسال می کند که موجب برش بسیار سریع لاین نگهدارنده چتر رزرو می شود.

 

کاتر سایپرس

 

 

این انفجار ضعیف درون استوانه ای فلزی کوچکی انجام می شود و شما اصلا متوجه اجرای آن نمی شوید. عکس اشعه ایکس کاتر سایپرس را در زیر ببینید.

 

کاتر سایپرس

 

کامپیوتر وظیفه ی مهم تصمیم گیری برای زمان فعال سازی چتر دوک کمکی را بر عهده دارد.

 

چترباز باید یک بار در روز سایپرس خود را بر روی زمین فرود و قبل از سوار شدن به هواپیما روشن کند.

Cypres 2  فشار هوا را روی زمین اندازه گیری کرده و برای تعیین ارتفاع چترباز در طول روز از آن استفاده می کند. تا زمانی که فرد بر روی زمین باشد دستگاه هر ۳۰ ثانیه یک بار خود را کالیبره می کند تا تغییرات وابسته به آب و هوا در فشار اتمسفر را اداره کند.

بعد از پایان چتربازی و پرش از هواپیما، نیازی به خاموش کردن دستگاه نیست و سایپرس به طور اتوماتیک بعد از ۱۴ ساعت خاموش خواهد شد.

 

سایپرس را هیچگاه نباید درون هواپیما و هلیکوپتر و به طور کل ارتفاعی که قرار نیست در آن فرود بیاییم روشن کرد زیرا موجب ایجاد خطا در عملکرد آن می شود.

 

 

 

در برنامه های ما AAD اجباریست

در همه برنامه های ما هیچکدام از اسکای دایور ها، اعم از شاگرد و مربی اجازه ندارند بدون تجهیز به AAD معتبر و بدون فعال کردن آن اقدام به سقوط آزاد نمایند. امنیت شما برای ما از همه چیز بالاتر است.

 

حالا فهمیدید که اگر چتر ما بعد از بیرون پریدن از هواپیما باز نشد چه می شود؟! فهمیدید که چرا امروزه چتربازی (اسکای دایوینگ) چقدر متفاوت و علمی شده است.

خوشحال میشم موارد بیشتری را برای شما در کلاس های آموزش اسکای دایوینگ ما که در ایران، روسیه، امارات و قطر برگزار میشه توضیح بدم.

 

 

 

نویسنده مهدی نقدی پری

امیدوارم مطالعه این مطلب خیال شما را از بابت امنیت فوق العاده چتربازی و پرش از هواپیما راحت کرده باشد. اگر سوالی  بیشتری در این مورد داشتید با من تماس بگیرید.

 

انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده و لینک این مقاله بلامانع است.

 


مطالب بیشتر

ما بسیار اجتماعی هستیم !

مارا دنبال کنید !

برای اطلاع و دریافت آخرین اخبار، رویدادها و پیشنهادات ویژه‌، درخبرنامه‌ی ما عضو شوید. ما فورا به شما اطلاع می دهیم