استاد نقدی پری
ثبت نام

تفاوت اسپیرال، با اسپین در پرواز پاراگلایدر


تفاوت اسپیرال، با اسپین در پرواز پاراگلایدر

این مقاله توسط Bruce Goldsmith قهرمان مسابقات جهانی پاراگلایدر سال ۲۰۰۷ نوشته شده و به بیان تفاوت های بین spin و spiral در پروازهای پاراگلایدر می پردازد.

 

یکی از اولین درس های مبحث پایداری پرواز، درک تفاوت میان اسپین ها و اسپیرال هاست. درک این تفاوت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا روش ریکاوری از یک اسپیرال دقیقا مخالف روش ریکاوری از یک اسپین است.

 

متاسفانه اکثر افراد تفاوت میان این دو را درک نکرده و هرگاه که پاراگلایدری را در حال چرخشی سریع می بینند از عبارت اسپین استفاده می کنند در حالی که تقریبا همیشه آن ها یک شیرجه اسپیرال می باشند.

 

احتمالا شما هم برای دفعات متعدد با گزارش های حوادثی روبرو شده اید که با این جمله آغاز می شوند "یک سمت پاراگلایدر دچار فروپاشی شد و بلافاصله شروع به اسپین(چرخش) به سمت زمین کرد." که البته این کاملا غلط است زیرا آن یک اسپیرال به حساب می آید نه یک اسپین.

 

 

اسپین spin

اسپین ها توسط خلبان ایجاد می گردند.

یک پاراگلایدر تنها در حالتی دچار اسپین می شود که خلبان یکی از ترمز ها را تا حدی محکم بکشد که نیمی از بال دچار استال شود ( هیچ راه ممکن دیگری برای اسپین یک پاراگلایدر وجود ندارد، تنها راه، کشیدن بسیار محکم رایزرهای A،B،C و یا D تا جایی است که نیمی از بال دچار استال شود.)

 

اسپین تا زمانی که خلبان ترمز ها را نگه داشته باشد ادامه پیدا خواهد کرد و به محض رها کردن کامل ترمز، ریکاوری می شود. این موضوع تقریبا برای تمامی انواع مانورها از جمله collapses (فروپاشی)  و  cravats (کروات) صدق می کند.

 

 

اسپسرال spiral

اسپیرال ها کاملا متفاوت می باشند.

یه زبان ساده آن ها در امتداد یک چرخش تند اتفاق می افتند که با چندین دور ۳۶۰ درجه ادامه پیدا می کند. سرعت خلبان با پرتاب شدن افقی به بیرون از پاراگلایدر در حال چرخش افزایش پیدا کرده که این چرخش تا حدی میتواند سریع باشد که لبه جلویی رو به سمت زمین قرار گیرد.

همچنین یک فروپاشی (تاک) و یا یک کروات نیز می تواند باعث شود تا پاراگلایدر به طرز یکسانی وارد اسپیرال شود. فروپاشی باعث ایجاد نیروی درگ (کشش) شده که این خود باعث چرخیدن پاراگلایدر می شود و این چرخش تا زمانی که خلبان کاری برای آن انجام ندهد شدید تر خواهد شد.

سرعت ایجاد شده توسط چنین اسپیرالی و افزایش آن می تواند کاملا هشدار دهنده باشد.

در صورت عدم توقف اسپیرال ها توسط خلبان آن ها تا حدی می توانند شدید شوند که که نیروی g باعث از هوش رفتن خلبان شود (بر خلاف یک اسپین که دارای نیروی g بسیار کمی است).

 

 

روش توقف اسپیرال

برای توقف یک اسپیرال شما باید با اعمال ترمز های مخالف به جهت مخالف بچرخید. این کار آنقدر هم که به نظر می رسد ساده نیست و اگر اسپیرال سرعت گرفته باشد ممکن است به نیروی بسیار بیشتری برای کشیدن یک ترمز با هر دو دست نیاز داشته باشید تا از اسپیرال خارج شوید.

 

حتی اگر پاراگلایدر دچار استال شود از قفل شدن در یک اسپیرال با نرخ سقوطی بیشتر از ۲۰ m/s بهتر خواهد بود. اسپیرال ها معمولا بر اثر فروپاشی (تاک) ایجاد می شوند. برای توقف این چرخش باید با آن مقابله کرده و بخش فروپاشیده را اصلاح و پر از هوا کنید.

 

 

روش خروج از اسپین

نکته مهمی که باید بخاطر داشته باشید این است که اسپین بر اثر خلبان ایجاد می شود و برای خروج از آن باید به طور کامل هر دو ترمز را رها کرد.

 

 

 

تحلیل تاک و کروات بال پاراگلایدر

اکنون می توانیم درباره یکی از رایج ترین حوادث پاراگلایدر صحبت کنیم.

گزارش این است " یک سمت پاراگلایدر دچار فروپاشی شد و او بلافاصله شروع به اسپین(چرخش) به سمت زمین کرد."

 

در آغاز بیایید فرض کنیم که گوشه چپ پاراگلایدر دچار فروپاشی و تاک شده و حتی ممکن است به لاین ها گیر کرده باشد (یک کروات) پس آن به سرعت شروع به چرخش به سمت چپ می کند. پاراگلایدر وارد یک اسپیرال می شود و بنابراین خلبان می بایست از طریق کشیدن ترمزها با چرخش مقابله کند.

این کار باعث توقف چرخش شده و می توانیم امیدوار باشیم که پاراگلایدر به پرواز مستقیم بازگردد (این موضوع به سایز کروات و مدل پاراگلایدر بستگی دارد). 

 

سپس ممکن است او سمت راست پاراگلایدر را دچار استال کرده و یک اسپین را آغاز کند. (کروات اولیه قطع به یقین  بیرون خواهد آمد اما  او هنوز باید از اسپین خارج شود.)

همانطور که گفته شد اسپین بر اثر اعمال ترمز بیش از حد توسط خلبان ایجاد شده بود و تنها کاری که او باید برای توقف اسپین انجام می داد رها کردن ترمز ها بود.

هنگامی که پاراگلایدر از یک اسپین ریکاوری می شود رو به جلو شیرجه زده و ممکن است برای جلوگیری از شیرجه بیش از حد نیازمند اعمال ترمز باشیم.

 

 

 

نویسنده Bruce Goldsmith

مترجم مهدی نقدی پری

منبع https://xcmag.com/news/icaristics-spins-and-spirals-published-in-dec-jan-edition/

انتشار این مطلب با ذکر نام مترجم و لینک این ترجمه از این وبسایت بلامانع است.


مقالات بیشتر

ما بسیار اجتماعی هستیم !

مارا دنبال کنید !

برای اطلاع و دریافت آخرین اخبار، رویدادها و پیشنهادات ویژه‌، درخبرنامه‌ی ما عضو شوید. ما فورا به شما اطلاع می دهیم