استاد نقدی پری
ثبت نام

اسکای دایوینگ چقدر ترسناک است؟


اسکای دایوینگ چقدر ترسناک است؟

هنگامی که افراد به پرش از هواپیما (اسکای دایوینگ، چتربازی سقوط آزاد) فکر می کنند چشمانشان از ترس گرد شده و دهانشان خشک می شود. با این حال بخشی از درون ما وجود دارد که به دنبال دستیابی به این هدف است.

ممکن است با خود فکر کنید که شاید کمی هیجان بتواند شما را از بند روزمرگی و تکرار زندگی رها کند.

 

با من مهدی نقدی پری همراه باشید تا ترس های اسکای دایوینگ را برای شما شرح دهم.

 

 

 

آیا پریدن از هواپیما ترسناک است؟

در پاسخ باید بگوییم که دفعه اول قطعا بله!

اما این ترس نه تنها شما را نمی کشد بلکه زندگیتان را متحول کرده و از شما فرد بسیار قوی تر و با اعتماد به نفس تری می سازد.

 

جستجو برای هیجان شدید و لذت بردن از دلهره و ترس آرزوی خیلی هاست که دچار یکنواختی در زندگی خود شده اند.

امروزه دانش و تکنولوژی اسکای دایوینگ و پرش از هواپیما چنان پیشرفت کرده است که این ورزش را بسیار امن و هیجان انگیز ساخته است.

 

 

 

تجربه ویل اسمیث از ترس های اسکای دایوینگ

ویل اسمیث بازیگر مشهور هالیوود از تجربه اسکای داوینگ خود می گوید. پیشنهاد می کنم تا آخر ببینید. این فیلم انگیزه خیلی خوبی به شما خواهد داد.

 

 

چتربازی ویل اسمیث

 

سقوط آزاد ویل اسمیث

 

 

 

شش لحظه ترسناک در اسکای دایوینگ!

 

 

۱- ترس از باز نشدن چتر

این عمده ترین ترس از چتربازی سقوط آزاد است.

جالب است بدانید که امروزه همه چتربازها مجهز به دو عدد چتر نجات هستند. اولین چتر همانی است که به طور معمول از آن استفاده می کنند و همیشه دیده می شود و دومین چتر، برای موارد اضطراری و برای روز مبادا در تجهیزات آنها تعبیه شده است.

به چتر دوم، چتر کمکی یا رزرو می گویند و معمولا به ندرت آن را خواهید دید.

 

در چترهای جدید کامپیوتر کوچکی تعبیه شده است که همه شرایط خوب و بد را به طور آنلاین مانیتور کرده و و اگر به هر دلیلی شما، چتر خود را در ارتفاع استاندارد باز نکنید، وضعیت را تشخیص داده و به طور خودکار چتر دوم را باز می نمایید.

برای اطلاعات بیشتر این مورد مقاله  اگر چترم باز نشد، چه می شود را مطاله کنید.

 

باز نشدن چتر

 

 

 

۲- ترس هنگام تیک آف هواپیما

درست هنگامی که سوار هواپیمای چتربازی شدید و شروع به تیک آف و اوج گیری برای رسیدن به ارتفاع مورد نظر می کند ممکن است ذهن ما به سراغ اما و اگرهای زیادی برود.

 

بیشتر واهمه ها و ترس ها اینها هستند:

  • - به خود می گویید اصلا چرا باید این کار را انجام دهم!
  • - از کار خود پشیمان شده اید.
  • - به این فکر می کنید آیا راهی برای بازگشت یا کنسل کردن وجود دارد؟!
  • - اگر چترم باز نشد چی!
  • - این چه کاری بود کردم!

 

هواپیمای اسکای دایو

 

همه اینها برای کسی که اولین تجربه خود را می گذراند طبیعی است بنابراین نگران نباشید. همه ما چتربازان حرفه ای نیز روزی چنین افکاری را داشته ایم.

 

ما در آکادمی پرواز استاد نقدی پری از یک هواپیمای دو موتوره بزرگ و مخصوص اسکای دایوینگ استفاده می کنیم که برای پروازی نرم و ایمن تا ارتفاع پرش طراحی شده است.

همه مربیان ما بلا استثنا، آموزش دیده USPA آمریکا بوده و دارای تجربه فوق العاده ای می باشند.

 

تجهیزات ما همگی به روز بوده و از بهترین برند های ساخت آمریکا می باشند. همه تجهیزات بصورت دوره ای و مطابق با پروتکل های ایمنی بازرسی و در صورت نیاز تعویض می شوند.

ما می خواهیم بهترین تجربه زندگی تان را به شما هدیه کنیم.

 

 

 

۳- ترس از ارتفاع زیاد

زیاد سوال می شود که،  "من از ساختمان چند طبقه وقتی به پایین نگاه می کنم دست و پایم شل می شود و از اضطراب قفل می کنم! چطور است که شما از ارتفاع چهار کیلومتری زمین می پرید و اینقدر مسلط و خوشحال هستید؟! نمی ترسید؟"

 

بعضی افراد گمان می کنند که هرچه ارتفاع بیشتری در آسمان داشته باشند خطرناک تر شده و دچار اضطراب بیشتری خواهند شد که البته این موضوع صحیح نیست.

 

در اینجا طرز فکر و نوع نگاه مهم تر از هر چیزی برای درک واقعیت است!

معمولا نمای قابل مشاهده از ارتفاع ۱۲.۵۰۰ فیت (حدود چهار کیلومتری) آنقدر هم که فکر می کنید ترسناک نیست. در این ارتفاع شما هیچ معیاری برای مقایسه اجسام و مواردی که می بینید ندارید و به همین دلیل مغز شما چیزی برای مقایسه و درک بلندی ندارد.

 

سقوط آزاد

 

درصورت عدم وجود یک نقطه مرجع، مغز انسان قادر به تشخیص موقعیت نمی باشد. تنها در حالتی متوجه میزان ارتفاع و یا سرعت خود خواهید شد که از یک ابر بزرگ عبور کنید.

 

ارتفاع زیاد مانند ایستادن در بالای یک ساختمان چند طبقه نیست که مغز شما دارای معیاری برای سنجش و در نتیجه القای حس اضطراب باشد. به زبان ساده ارتفاع زیاد، اصلا ترسناک نخواهد بود و حس آرامش عجیبی به شما خواهد داد.

 

بعلاوه در چتربازی و عموما پرواز، از نظر فنی هر چه ارتفاع بالاتر باشد به معنی امنیت بیشتر برای همه ماست چون در آسمان چیزی وجود ندارد که به ما آسیب برساند و این نزدیک شدن به زمین است که نیازمند اجرای موارد ایمنی می باشد.

 

 

 

۴- ترس از درب خروج هواپیما

هواپیماهای چتربازی معمولا یا با درب باز تیک آف کرده و به ارتفاع می روند و یا از درب کشویی بالا رونده استفاده می کنند.

بنده طی پرواز های متعددی این تجربه را داشته ام که هنگام پرواز هواپیما در آسمان، درب آن را باز کرده و پای خود را بیرون انداخته ام تا هوا بخورم. شاید این از نظز شما دیوانگی باشد ولی در بین چترباز ها بسیار معمول است.

 

اسکای دایوینگ

 

برای کسانی که اولین بار است قصد پرش از هواپیما را دارند و یا حتی تازه کار ها، باز شدن درب هواپیما برای بیرون پریدن بسیار ترسناک و هیجان انگیز خواهد بود. شاید این یکی از بهترین تجربه های شما در این مسیر باشد.

 

اسکای دایوینگ

 

وقتی به ارتفاع چهار کیلومتری رسیدیم و در را باز می کنیم دیگر زمان پرش فرا رسیده است. اینجاست که باد سردی وارد هواپیما شده و صدای موتورهای آن را بلند تر خواهید شنید.

قطعا نفس های شما سریع و کوتاه می شود و هزاران فکر در ذهن شما مرور خواهد شد.

لحظه ای که به سمت در حرکت کرده و لبه آن قرار می گیرید بیشترین آدرنالین در بدن شما ترشح خواهد شد و حواستان را در بالاترین درجه قرار می دهد. هرگز این ثانیه ها را فراموش نخواهید کرد.

 

آدرنالین اینجا خیلی خوب است چون اجازه نخواهد داد شما از ترس قفل کرده و خشکتان بزند. (بر عکس تفکر عموم مردم)

این آخرین نقطه ترس شما خواهد بود.

 

سقوط از هواپیما

 

 

 

۵- ترس در هنگام سقوط آزاد

وقتی در درب خروج قرار گرفتیم باید به سرعت بپریم و تعلل جایز نیست زیرا هواپیما با سرعت زیاد در حال حرکت بوده و معطل کردن ممکن است موجب از دست دادن نقطه صحیح پرش بشود.

 

حالا بپرید!!!

 

به شما قول میدهم این لحظه تا پایان عمر در ذهن شما ثبت خواهد شد.

بعد از پرش ترس و هیجانتان به چنان آرامشی تبدیل می شود که باور نخواهید کرد.

ما معمولا ۶۰ ثانیه با سرعتی حدود ۲۰۰ کیلومتر سقوط آزاد کرده و در ارتفاع حدود ۱۲۰۰ متری چتر خود را باز خواهیم کرد.

 

چتبازی

 

درطی سقوط آزاد سرعت باد چنان زیاد است که شما هیچ چیزی به جز زوزه ی باد نخواهید شنید و با باز کردن چتر به یکباره همه صدا ها به یک سکوت مطلق تبدیل می شوند.

 

آیا سرعت باد تنفس را برای من سخت می کند؟

خیر اصلا هیچ ربطی ندارد. قطعا مشکلی خواهید داشت و این فقط تفکری اشتباه است که مردم دارند.

معمولی و مثل همیشه نفس بکشید. همین.

 

وقتی چترم باز شد به من شوک وارد شده و بالا می روم؟!

حقیقت را بخواهید من از شنیدن این سوال همیشه عصبانی می شوم. مگر می شود چترباز سقوط آزاد در آسمان بالا برود! این احساس که چترباز بعد از باز کزدن چتر بالا می رود به خاطر شگرد های فیلم برداری در آسمان است. شما هیچ گاه بالا نخواهید رفت بلکه با باز شدن چتر فقط سرعت نزول شما کاهش می یابد.

 

در عین حال بهتر است بدانید باز شدن چترهای پیشرفته جدید، بسیار نرم بوده و هیچ گونه شوک یا ضربه ای ندارد. فکر میکنم بیش از بیست سال است که چنین طراحی و تکنولوژی های جدیدی در چترها استفاده می شود.

 

 

 

۶- ترس از فرود با چتر

مردم نمی دانند فرود با چترمحکم است یا نرم. حتی ممکن است که از شکستن پا بترسند.

پاسخ یک کلمه است. نرم.

 

اسکای دایو

 

فرود با چترهای سقوط آزاد کاملا نرم و راحت بوده و اگر بخواهم مقیاسی را به شما معرفی کنم مانند پریدن از یک یا دو پله است.

من همیشه به همه این پاسخ را می دهم که اگر فرود با چتر سخت و محکم بود که ما طی این همه سال دیگر پا و کمری برایمان باقی نمانده بود.

ترس از ضربه محکم در فرود بی معنی ست.

 

پرواز تفریحی

 

 

 

ترس ها فقط در ذهن شماست.

امروزه هیجان و امنیت این ورزش فوق العاده است.

اگرچه ترس از چیزهای ناشناخته باعث بقای اجداد ما شده، اما در زندگی مدرن این موضوع ممکن است باعث دور نگه داشتن شما از بهترین ماجراجویی های عمرتان شود.

 

 

غلبه بر ترس از ارتفاع و سقوط آزاد

یک روش ساده برای غلبه بر ترس تمرکز بر روی چیز هاییست که به دست خواهیم آورد نه چیز هایی که که ممکن است از دست داد. پیروزی بعد از غلبه بر ترس ها می تواند باعث رشد شخصی یک فرد شود.

 

اکنون وقت آن است که همگی بر ترس ها غلبه کرده و در کنار یکدیگر خود را رشد دهیم.

 

 

اگر از ارتفاع می ترسید دو راه حل به شما پیشنهاد می کنم.

۱- بیایید و آموزش اسکای دایوینگ (چتربازی و پرش از هواپیما) ببینید و به گروه فوق العاده هیجان انگیز ما بپیوندید و دوستانی پر انرژی برای خود پیدا کنید.

 

۲- اگر به هر دلیل نمی توانید آموزش ببینید حداقل یک بار سقوط آزاد تفریحی را در کنار ما تجربه کنید. هیچ نیازی هم به آموزش و تجربه و مهارت ندارد و به همراه بنده و یا یکی از مربیان باتجربه ما اجرا خواهد شد.

 

 

 

 

نویسنده مهدی نقدی پری

امیدوارم مطالعه این مطلب خیال شما را از بابت امنیت فوق العاده چتربازی و پرش از هواپیما راحت کرده باشد. اگر سوالی  بیشتری در این مورد داشتید با من تماس بگیرید.

انتشار این مطلب با ذکر نام نویسنده و لینک این مقاله بلامانع است.

 


مطالب بیشتر

ما بسیار اجتماعی هستیم !

مارا دنبال کنید !

برای اطلاع و دریافت آخرین اخبار، رویدادها و پیشنهادات ویژه‌، درخبرنامه‌ی ما عضو شوید. ما فورا به شما اطلاع می دهیم