استاد نقدی پری
ثبت نام

همه چیز در مورد گواهینامه پاراگلایدر


همه چیز در مورد گواهینامه پاراگلایدر

پرواز کردن مهارتی است که افراد کمی در دنیا موفق به دست یابی به آن می شوند. مهارت هایی که برای پرواز با پاراگلایدر نیاز است کاملا تخصصی بوده و برای داشتن پروازی امن ضروری است.

 

روند آموزش پاراگلایدر و رتبه بندی آن

آموزش پاراگلایدر امروزه بر قدم های تدریجی در تمرینات تاکید دارد. از دویدن بر روی زمین صاف به همراه بال ها و هارنس(صندلی پاراگلایدر) تا دویدن های کوتاه بر روی شیب ملایم و بعد از آن شیب های تند تر و ارتفاعات بالاتر که از چند ثانیه تا چند دقیقه به ما فرصت پرواز دهد. شاگردان مهارت های پایه را در یک روند تدریجی یادگرفته و مهارت های بعدی بر اساس مهارت قبلی پایه گذاری می شود.

همزمان با تسلط پیدا کردن شاگردان به مهارت ها در این پروسه، آنها توانایی پرواز با اعتماد به نفس و تحت کنترل گرفتن چالش های سخت تری را نیز به دست می آورند. این روند یادگیری هیچ گاه متوقف نخواهد شد. حتی برای خلبان های حرفه ای و استادان با دهه ها تجربه. خلبانان خوب همیشه در حال یادگیری بوده و به دنبال این هستند که چگونه خلبان بهتری شوند هستند.

 

 

انواع گواهینامه پاراگلایدر

اینجا هر کدام از گواهینامه های پاراگلایدر یا رتبه بندی ها را به طور مختصر توضیح می دهیم.

 

 

دوره مقدماتی پاراگلایدر Beginner

اولین دوره آموزش پاراگلایدر دوره مقدماتی (مبتدی یا بیگینر) است این رتبه نشان دهنده این است که شاگرد توانایی پرواز در یک خط مستقیم را با پاراگلایدر بدست آورده است. این خلبان تازه کار هنوز آماده پرواز مستقل و بدون کمک مربی نیست اما می تواند به تنهایی از زمین بلند شده، مستقیم پرواز کرده و فرود بیاید.

تجهیزات آموزش پاراگلایدینگ برای دوره مقدماتی معمولا به طور کامل توسط باشگاه ها تامین می شود و شاگرد نیازی به تهیه وسایل تخصصی ندارد.

 

گواهینامه مقدماتی پاراگلایدر

 

 

Novice دوره نوایس پاراگلایدر

افراد دارنده گواهینامه نوایس (مستقل) توانایی دور زدن، مانور ها و چگونگی پیش بینی محل فرود را فراگرفته اند. آنها از ارتفاع های بلند و در باد های قوی تحت نظارت مربی پرواز کرده و با اعتماد به نفس بالایی توانایی خود را در کنترل کردن پاراگلایدر به نمایش گزاشته اند. آن ها همچنین آموزش هایی در زمینه هواشناسی، حرکت هوا، ابر ها و دیگر عوامل محیطی و همچنین قوانین کنترل پاراگلایدردیده اند.

خلبانان این دوره ملزم به داشتن تجهیزات پاراگلایدینگ شخصی خود هستند و آکادمی می تواند در خرید و انتخاب صحیح از میان انبوهی از برند ها و شرکت های سازنده  به آنها کمک نماید.

گواهینامه مستقل پاراگلایدر

 

 

Intermediate دوره اینترمدییت پاراگلایدر

خلبانان دارای گواهینامه اینترمدییت (متوسطه) تجربه بیشتری به دست آورده و مشغول تمریناتی برای مهارت های پروازی و توانایی تصمیم گیری بهتر می شوند. با بالا رفتن مهارت پرواز، خلبانان بر روی تقویت قدرت تصمیم گیری خود و همچنین درک درست وضعیت سایت پروازی و دیگر شرایط تمرکز می کنند .آنها تمرینات بیشتری در زمینه پیش بینی آب و هوا، ریزهواشناسی(micrometeorology)، مقررات حریم هوایی و همچنین قوانین داخلی که ورزش پاراگلایدر را کنترل می کند دیده اند. آن ها اکنون به این توانایی رسیده اند تا تصمیمات خود را گرفته و به حدی از آگاهی رسیده اند که می توانند به خلبانان محلی سایت های دیگر مشاوره دهند. خلبان پاراگلایدر اینترمدییت اگر چه او توانایی را دارد که تصمیماتی مستقل بگیرد اما برای امنیت و لذت بیشتر بهتر است با یکی از دوستان خود پرواز کند.

گواهینامه متوسط پاراگلایدر

 

 

Advanced دوره پیشرفته پاراگلایدر

خلبانان در این مرحله تجربه های پروازی زیاد و قدرت تصمیم گیری و قضاوت لازم برای کنترل کردن شرایط مختلف در سایت های پروازی متفاوت زیادی را به دست آورده اند. این بدان معنا نیست که آن ها می توانند در تمامی سایت ها پرواز کنند. یکی از قسمت های همین قدرت تصمیم گیری و قضاوت، توانایی درک این است که آیا شرایط یک سایت فراتر از مهارت های پروازی شما می باشد و یا خیر. خلبانان این درجه می دانند که کی و کجا پرواز کرده و درچه زمان و مکان هایی پرواز نباید کنند. آن ها اکثرا برای خلبانان جدید و بی تجربه نقش مربی و راهنما دارند. در سایت های پروازی آن ها این اختیار را داشته که سایت را بسته و یا در صورت حس کردن شرایط نا مناسب پروازی برای خلبانان کم تجربه، پرواز ها را محدود کنند. بعضی از آن ها ممکن نیز مشغول دوره های مربی گری شده تا به نسل های بعدی آموزش دهند.

 

 

Master دوره مربیگری پاراگلایدر

خلبانان دوره مربیگری علاوه بر تجربه زیاد پروازی و دانش بالای خود، توانایی قابل توجهی در پرواز برای مدت های طولانی از خود نشان داده اند. آن ها در سایت های متعدد با شرایط و وضعیت های های مختلف در انواع متفاوتی از بال ها  پرواز داشته اند. این افراد روش های لانچ کردن متفاوتی را تمرین و برای مدت زیادی با امنیت بالا پرواز کرده اند و توانایی های آن ها مورد ستایش دیگر خلبانان می باشد.

 

دوره امنیت پرواز SIV

SIV مخفف کلمه Simulation D'Incident en Vol به معنای شبیه سازی موقعیت های ناپایدار در پرواز با پاراگلایدر بوده و این دوره در مورد یادگیری محدودیت های بال پاراگلایدر شماست، هدف از این کار، آماده سازی خلبان برای واکنش مناسب به یک وضعیت غیرمنتظره یا خطرناک هنگام پرواز است.

یک راه ممکن یادگیری برای مقابله با شرایط ناپایدار می تواند حضور در یک دوره SIV باشد که توسط مربیان با تجربهSIV  برگزار می شود. این دوره بر روی آب اجرا شده و طی آن به تدریج مانور های پیچیده و کنترل حرکت های ناپایدار پرواز با پاراگلایدر تمرین می شود. خلبانان دوره SIV برای بالا بردن امنیت ملزم به استفاده از تجهیزات شناور ماندن روی آب هستند.

 

 

دوره پرواز دونفره (تندم) Tandem

تندم پاراگلایدر به معنای پرواز دو نفر به همراه یک بال بزرگ پاراگلایدر است. یکی از این نفرات یک خلبان با تجربه و اموزش دیده تندم می باشد و دیگری نیاز به داشتن هیچ گونه مهارت پروازی و توان جسمی خاصی ندارد. پرواز تندم می تواند فرصت خوبی باشد برای آنهایی که می خواهند تجربه ای از این ورزش داشته باشند ولی وقت آموزش دیدن برای پرواز تنهایی را ندارند.

گواهینامه تندم پاراگلایدر

 

 

اهمیت داشتن گواهینامه Paraglider

گاهی اوقات شما می خواهید بدانید که چگونه سنجیده می شوید. آیا شما خلبان پاراگلایدر خوبی برای پرواز در منطقه مشخص شده هستید؟ آیا شما به حدی اطلاعات دارید که بتوانید این قضاوت را انجام دهید؟ و این یکی از مسائلی است که سیستم رتبه بندی و گواهینامه برای آن ایجاد شده است. یکی دیگر از دلایل ایجاد این سیستم وجود معیاری برای سنجش مهارت های شما و توانایی پروازتان توسط دیگر خلبانان پاراگلایدر است. این ممکن است زمانی که در مرکز آموزشی خودتان و در کنار تیم و رفقای پروازی خودتان هستید اهمیت نداشته باشد اما زمانی که به سایت دیگری می روید و خلبانان و مربیان دیگری را می بینید باید راهی برای سنجش شما توسط آن افراد باشد.

 

 

چرا من باید در سیستم پروازی رتبه بندی شوم؟

رتبه بندی شما چیزی فراتر از یک نشان شایستگی است! این نمایان گر سطح توانایی و مهارت های پروازی شماست که به طور دقیق سنجیده شده و شما یک تست آگاهی از قوانین پروازی و چگونگی عملکرد بال ها را گذرانده اید. وقتی شما به بیرون از محل زندگی خود سفر می کنید، کارت گواهینامه  شما به دیگر خلبانان در سایت های دیگر نشان می دهد که شما به درجه ای از شایستگی و لیاقت در پرواز رسیده اید. تمام این ها منبعی را در اختیار دیگر خلبانان قرار می دهد تا بتوانند توانایی شما را بررسی کنند.همراه با لاگ بوک پروازتان، گواهینامه پاراگلایدر شما اثبات کننده مهارت بالا و مسئولیت پذیری شما به عنوان یک خلبان خواهد بود.

به طور خلاصه رتبه شما برای دیگر خلبانان و مالکین سایت ها که در طول دوران حرفه ای خود ملاقات خواهید کرد نمایان گر اعتبارتان به عنوان یک خلبان پاراگلایدر خواهد بود و نشان گر اینکه برای  چگونه سایت ها و شرایطی آمادگی دارید. این می تواند به شما هدفی قابل سنجش دهد تا توانایی های خودتان را بهبود بخشید.

 

 

مراجع قانونی صدور گواهینامه در ایران

در ایران دو مرجع قانونی برای صدور گواهینامه پرواز با پاراگلایدر وجود دارد.

  • انجمن ورزش های هوایی
  • سازمان هواپیمایی کشوری

 

 

مراجع معتبر بین المللی صدور گواهینامه

ممکن است بسیاری از گواهینامه های صادر شده در ایران برای مراجع بین المللی قابل قبول نبوده و پس از مراجعه به سایت های پاراگلایدر خارجی از پرواز شما ممانعت شود. بنابراین اگر قصد پرواز در کوه های اروپایی و آمریکایی را دارید بهتر است گواهینامه خود را از طریق نماینده FAI و یا APPI در ایران بین المللی نمایید.

گواهینامه بین المللی پاراگلایدر

 

گواهینامه خارجی پاراگلایدر

 

 

 

 

نویسنده: مهدی نقدی پری
استفاده از این مطلب برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

مطالب بیشتر

ما بسیار اجتماعی هستیم !

مارا دنبال کنید !

برای اطلاع و دریافت آخرین اخبار، رویدادها و پیشنهادات ویژه‌، درخبرنامه‌ی ما عضو شوید. ما فورا به شما اطلاع می دهیم