استاد نقدی پری
ثبت نام

تفاوت پاراگلایدر و چتربازی سقوط آزاد


تفاوت پاراگلایدر و چتربازی سقوط آزاد

معمولا هنگام مقایسه ورزش پاراگلایدر با چتربازی سقوط آزاد اکثر مردم آن ها را باهم اشتباه گرفته و یا دقیقا مانند یکدیگر می دانند. اگرچه بین این دو شباهت های زیادی وجود دارد اما واقعیت این است که بقدری تفاوت های اساسی دارند که باعث می شود تا آن ها را به عنوان دو ورزش کاملا جدا در نظر بگیریم.

پرواز با پاراگلایدر در آسمان تهران و یا شمال و جنوب کشور با چتربازی سقوط آزاد از ارتفاع زیاد بر فراز قشم یا سواحل دریای خزر دارای ویژگی های خاص خود بوده و دو تجربه و احساس متفاوت برای شما به ارمغان می آورند. با ما باشید تا با آنها آشنا شوید.

 

 

تفاوت ارتفاع پرواز در چتربازی سقوط آزاد و پاراگلایدر

در چتربازی شما از ارتفاع چهار هزار متری با سرعت حدود دویست کیلومتر بر ساعت به سوی زمین، سقوط آزاد کرده و در ارتفاع هزار متری چتر خود را باز می کنید. از زمانی که چتر خود را باز کرده اید تا زمین، چهار تا پنج دقیقه با چتر پرواز خواهید کرد. چتربازهای حرفه ای می توانند انواع حرکات آکروباسی یا پرش های گروهی را در آسمان و در حین سقوط آزاد اجرا کنند.

البته نکته هیجان انگیز اینجاست که شما پس از کسب مهارت قابل قبولی در چتربازی و انجان 200 پرش سقوط آزاد می توانید وارد رشته جدیدی به نام وینگسوت شوید. وینگسوت در عوام همان لباس خفاشی بوده و احتمالا از تلوزیون و یا شبکه های اجتماعی افراد زیادی را می بینید که با بدن خود مانند یک پرده با وینگسوت از کوه ها می پرند و در کنار صخره ها پرواز می کنند.

اما در پرواز با پاراگلایدر سرعت زیادی در کار نیست. با پاراگلایدر می توانید از هر کوه و تپه ای که دارای نقطه ای مناسب برای تیک آف باشد شروع به پرواز کرده و به این سو و آن سو بروید. اگر حرفه ای باشید می توانید از جریان های هوایی نیز استفاده کرده و ارتفاع خود را بیشتر کنید و مدت زمان بیشتری را در آسمان پرواز کنید. پاراگلایدر نیز دارای رشته های آکروباسی می باشد که توسط چتر حرکات متفاوتی را می توان انجام داد. آکروباسی در سقوط آزاد با بدن خود فرد انجام می شود نه چتر.

 

 

تفاوت بال پاراگلایدر و چتر سقوط آزاد

هر دو چتر سقوط آزاد و بال پاراگلایدر ازاصول پروازی و فرمان پذیری یکسانی طبعیت می کنند اما به دلیل طراحی ها و جنس های متفاوت، میزان پیشروی، گلاید و نزول آنها بسیار متفاوت است بنابراین عملکرد گوناگونی دارند. طراحی چتر پارگلایدر بیضی شکل و بزرگ بوده و موجب می شود زمان بیشتری را در آسمان بمانید اما چتر سقوط آزاد فقط برای سالم نشاندن شما روی زمین طراحی شده و کوچک و مستطیل شکل می باشد.

در این میان رشته های مختلفی از هر رو ورزش مشتق شده است.

 

تفاوت چتر پاراگلایدر و چتر سقوط آزاد

 

 

مقایسه تجهیزات پاراگلایدر سواری با چتربازی سقوط آزاد

تجهیزات مورد استفاده در پاراگلایدر شباهت بسیار کمی با ابزار مورد استفاده برای چتربازی سقوط آزاد دارند.

صندلی یا هارنس مورد استفاده در پاراگلایدر سواری دارای راحتی بیشتری نسبت به هارنس چتربازی سقوط آزاد می باشد. در پاراگلایدر سواری مدت بیشتری در آسمان خواهید بود پس ابزار مورد استفاده فرد باید راحت بوده و از شما در طول ساعت ها پرواز در میان ابرها محافظت کند.

در چتربازی طراحی تجهیزات بر روی بخش سقوط آزاد از هواپیما متمرکز شده است نه پرواز طولانی مدت.

همچنین پیچیدگی تجهیزات پرواز با پاراگلایدر بسیار بالاتر از تجهیزات پرش از هواپیما می باشد. در پاراگلایدینگ ابزار پرواز، بسیار بزرگتر بوده و علاوه بر هارنس و بال ها شامل ابزار بسیار بیشتری نیز می شوند. در صورتی که ابزار چتربازی ساده تر و کمتر هستند.

در هر دوی این ورزشها برای امنیت بیشتر افراد با یک چتر اصلی و یک چتر دوم رزرو اقدام به پرواز می کنند تا در صورت نیاز در مواقع اضطراری استفاده نمایند.

چتر اصلی در چتربازی با چتر رزرو دوم تفاوت بسیار کمی دارد اما در پاراگلایدر چتر رزرو دوم بسیار متفاوت تر از بال اصلی آن می باشد. قیمت خرید تجهیزات چتربازی سقوط آزاد تقریبا دو تا سه برابر تجهیزات پاراگلایدر سواری است.

 

 

مقایسه قیمت تجهیزات پاراگلایدر با قیمت تجهیزات چتربازی سقوط آزاد

قیمت کلیه تجهیزات لازم برای پرش از هواپیما و چتربازی سقوط آزاد حدود ۷ تا ۱۰ هزار دلار می باشد اما قیمت یک پک کامل از تجهیزات پرواز پاراگلایدر وابسته به برند های مختلف بین ۳.۰۰۰ تا ۳.۵۰۰ دلار است.

تجهیزات سقوط آزاد به دلیل اینکه مجهز به تکنولوژی ها و ابزار ایمنی بیشتری هستند گرانتر می باشند.

 

 

سرعت پرواز پاراگلایدر در مقایسه با هیجان چتربازی سقوط آزاد

در چتربازی سقوط آزاد، سرعت ها بسیار زیاد بوده و شما از داخل یک هواپیمای در حال پرواز به بیرون پریده تا از سقوط آزاد خود لذت ببرید. پس از اینکه چترباز، چتر خود را در ارتفاع هزار متری باز کرد، چهار تا پنج دقیقه طول می کشد تا با چتر خود فرود بیاید.

در صورتی که پاراگلایدر سواری یک تجربه ی کاملا متفاوت و آرامش بخش بوده که شامل هیچ پرش یا سقوط آزادی نیست. تنها نیاز پرواز با پاراگلایدر علاوه بر تجهیزات و شرایط هوایی خوب، یافتن مکان یا تپه ای با شیب مناسب است که به ما اجازه ی دویدن و شروع پرواز را بدهد.

 

 

تفاوت بسته بندی چتر ها در پاراگلایدر سواری با چتربازی سقوط آزاد

پاراگلایدر سوارها با چتر باز و از روی شیب ملایم تپه و کوه ها پرواز می کنند و در عمل مهارت خاصی برای بسته بندی چتر خود پس از فرود نیاز ندارند. اما چتر در چتربازی سقوط آزاد باید به روشی ماهرانه به صورت خیلی کوچک بسته بندی شده و در داخل تجهیزات دیگر تعبیه شود. خود باز کردن یک چتر کاملا بسته در بالا و در حین سقوط آزاد با سرعتی زیاد بسیار هیجان انگیز است.

به طور معمول پاراگلایدر سوار ها شخصا بال خود را جمع آوری می نمایند ولی در باشگاه های چتربازی، افراد آموزش دیده ای کار پکینگ و بسته بندی چتر را انجام می دهند. البته در هر دوی این ورزش ها پس از فرود، خود ورزشکار مسئول پک کردن و آماده سازی بال و چتر برای پرش و پرواز بعدی می باشد.

 

 

تفاوت مدت زمان پرواز در پاراگلایدر با سقوط آزاد از هواپیما

در زمینه ی مدت زمان پرواز و همچنین مسافت طی شده در طول پرواز نیز تفاوت هایی وجود دارد. در پاراگلایدر سواری شما به دلیل سرعت کم پرواز، توانایی تماشای مناظر اطراف را بیشتر داشته و آرامش خوبی دارید. برای مثال اگر حرفه ای باشید با پاراگلایدر در شمال ایران و یا حتی کوه های اطراف تهران ساعت ها و کیلومتر ها پرواز کنید. انجام پرواز های طولانی برای شاگردان تازه وارد پاراگلایدر امکان پذیر نیست.

 

 

اختلاف طراحی چتر سقوط آزاد با بال پاراگلایدر

چتر، چتربازی سقوط آزاد در قیاس با بال پاراگلایدر کوچکتر طراحی شده و وظیفه اصلی آن سالم فرود آوردن شما پس از سقوط آزاد است. این در حالی است که پاراگلایدر ها به حدی بزرگ طراحی شده اند تا هم وزن شما را تحمل کنند و هم به شما اجازه دهند که برای مدت طولانی تری در هوا مشغول پرواز شوید و بتوانید مسافت های زیادی را در آسمان طی کنید.

در چتربازی سقوط آزاد به همراه تجهیزات و چترتان از داخل یک هواپیما از ارتفاع ۴.۰۰۰ متری بیرون پریده و بعد از حدود سه هزار متر سقوط آزاد، چتر خود را در ارتفاع هزار متری باز می کنید. اما در پاراگلایدر ابتدا در بالای تپه هایی با ارتفاع های مختلف تمام تجهیزات را از کوله بیرون آورده، چتر خود را بررسی کرده و با کمی دویدن در جهت شیب با چتر باز به پرواز در می آیید.

 

 

تفاوت محل پرواز با پاراگلایدر و محل سقوط آزاد از هواپیما (دراپزون)

برای پرواز با پاراگلایدر می توانید با اتومبیل شخصی خود به بالای کوه ها و تپه ها رفته و به پرواز دربیایید اما گاهی هم جاده ای برای دسترسی به محل تیک آف وجود نداشته و باید پای پیاده تجهیزات خود را به آن محل حمل کنید.

اما در اسکای دایوینگ زمانی که شما قصد انجام چتربازی سقوط آزاد را داشته باشید هواپیما در کنار آشیانه منتظر شما بوده و می توانید بدون هیچ گونه زحمتی سوار آن شوید.

در پرواز های پاراگلایدر نیازمند آگاهی و دانش بیشتری از شرایط آب و هوایی و جوی می باشید. اگرچه که دستیابی به این آگاهی بسیار لذت بخش خواهد بود اما شما برای رسیدن به آن نیازمند تعلیم، مطالعه و زمان و تلاش قابل توجهی هستید.

در چتربازی سقوط آزاد شرایط بسیار آسان تر بوده و شما همه اطلاعات لازم را به راحتی از مسئول باشگاه یا فرودگاه کسب خواهید کرد و شخصا خیلی نیازمند کسب دانش هواشناسی خاصی نیستید.

در صورت مساعد نبودن شرایط جوی، چتربازان سقوط آزاد می توانند برای تمرین مهارت های لازم و حفظ آمادگی خود به تونل باد بروند. تمرین مهارت های سقوط آزاد در تونل باد به دلیل عدم وابستگی به شرایط جوی می تواند در هر زمانی از شبانه روز انجام گیرد. 

 

 

مقایسه شرایط آموزش پاراگلایدر با آموزش چتربازی سقوط آزاد

به عنوان یک تازه کار برای شروع آموزش هر دوی این ورزشها نیازمند خرید هیچ گونه تجهیزات و ابزاری نیستید و همه باشگاه ها آنها را در اختیار شما قرار می دهند.

آموزش مقدماتی پاراگلایدر در ۱۰ تا ۱۵ جلسه دو ساعته عملی و تئوری با پایان رسیده و شخص به اصطلاح سولو می شوید ولی همچنان باید تحت نظارت مربی به پرواز های خود در محل های امن ادامه دهید. این به این معناست که آموزش پاراگلایدر حدود ده تا ۱۵ روز کاری زمان می برد و طی این دوره یک پرواز دونفره آموزشی با مربی و حدود سه پرواز از ارتفاع بلند به صورت شخصی انجام خواهید داد. قبل از پرواز های ارتفاع بلند با پاراگلایدر لازم است در تپه های کوتاه به تعداد زیاد، تمرین تیک آف و لندینگ داشته باشید.

آموزش چتربازی سقوط آزاد به روش جدید AFF فقط یک روز آموزش تئوری داشته و پرش های تمرینی آن می تواند هم به صورت فاصله دار و هم می شود بصورت یکجا طی ۴ تا ۷ روز کاری به اتمام برسد. در طی دوره تور چتربازی سقوط آزاد AFF، شما ۶ تا ۸ پرش سولویی از ارتفاع چهار هزار متری از هواپیما خواهید داشت.

 

 

هزینه آموزش پاراگلایدر در مقایسه با هزینه آموزش چتربازی سقوط آزاد

هزینه آموزش چتربازی سقوط آزاد را در ایران و کشور های مختلف با توجه به روش آموزشی انتخاب شده بسیار متفاوت است. البته کیفیت خروجی آنها با یکدیگر نیز فرق می کند.

هزینه کامل روش قدیمی  استاتیک لاین یا بند دار در ایران حدود ۲۰ میلیون تومان است که ۱۰ پرش از ارتفاع کوتاه حدود ۱.۵۰۰ متری از هواپیما یا هلیکوپتر خواهید داشت. در واقع روش استاتیک لاین سقوط آزاد چندانی ندارد. روش های آموزشی استاتیک لاین فقط در ایران اجرا شده و در دیگر کشورها سالهاست که منسوخ شده است.

اما هزینه روش آموزشی جدید AFF در ایران بیشتر بوده که به دلیل آموزش های به روز و برتری کیفیت خروجی آن است. هزینه روش AFF در تهران حدود ۴۹ میلیون تومان است که شامل ۸ پرش آموزشی از هواپیما یا هلیکوپتر و سقوط آزاد از ارتفاع ۴.۰۰۰ متری زمین می باشد.

هزینه آموزش مقدماتی پاراگلایدر در تهران به طور متوسط چهار میلیون و پانصد هزار تومان می باشد. که مربیان و باشگاه های مختلف بر اساس اعتبار و تجربه خود و همچنین کیفیت تجهیزاتی که استفاده می کنند قیمت های کمتری و یا حتی بیشتری اخذ می کنند.

 

 

تفاوت حس واقعی پرواز با پاراگلایدر با چتربازی سقوط آزاد از هواپیما

نباید تاثیرات این دو بر قلب و ذهن را یکسان دانست زیرا هر دو ورزشی شگفت انگیز و فوق العاده می باشند که می توانند شما را به جایی ببرند که تصورش برای خودتان هم ممکن نباشد. همچنین هر دو رشته دارای جامعه ی زیبا و حمایت کننده ی مخصوص خود هستند که شما را با دوستانی جدید و پرانرژی از نقاط مختلف ایران و دنیا آشنا می کنند.

با این حال حتی اگر شما از صد انسان بی تجربه در هر دو این زمینه ها بخواهید که لیست آرزوی هایشان را بنویسند، نتایج به احتمال زیاد نشان دهنده این خواهد بود که همیشه ندایی از درون، انسان ها را به پرواز مانند پرندگان بیرون و پریدن از ارتفاعی بالا سوق می داده است. همه ما از کودکی دوست داشتیم در ارتفاعی بالا در آسمان روی ابرها با پاهای خود راه برویم.

به بیان ساده چتربازی سقوط آزاد دید بزرگ تری از کار های انجام شده نسبت به پاراگلایدر سواری به شما می دهد در حالی که عکس آن صدق نمی کند. در بخش پایانی چتربازی سقوط آزاد شما باید به کمک چتر برای چند دقیقه پرواز کرده و این کار به شما کمک می کند تا مقداری با پاراگلایدر آشنایی پیدا کنید. پاراگلایدر سواری قادر نیست تجربه سقوط آزاد را به شما بدهد.

 

 

تفاوت پاراگلایدر دونفره با چتربازی سقوط آزاد دونفره

تندم پاراگلایدینگ یا همان پرواز تفریحی دونفره پاراگلایدر با پرش سقوط آزاد دونفره از هواپیما بسیار فرق می کنند.

در پاراگلایدر دونفره ارتفاع پایین بوده و  صندلی های مربی و مسافر کاملا جدا هستند. این نوع پرواز حس آرامشی بی نظیر به شما داده و کمک می کند مناظری را از ارتفاع ببینید که شاید قبلا تجربه آن را نداشته اید. تندم پاراگلایدر حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقیه طول کشیده و برای همگان بسیار قابل دسترس است.

در چتربازی سقوط آزاد دونفره، شما و مربی به صورت تنگاتنگ و نزیک به هم متصل هستید و از ارتفاع چهار کیلومتری از هواپیما و هلیکوپتر بیرون می پرید. وقتی که مربی درب هواپیما را برای بیرون پریدن باز می کند حس هیجان و آدرنالین تمامی وجود شما را تسخیر می کند. ایستادن شما در لبه درب هواپیمای در حال پرواز وصف ناپذیر بوده و ناگهان بیرون می پرید. با سرعت حدود دویست کیلومتر برای یک دقیقه سقوط آزاد کرده و مربی چترتان را در ارتفاع ۱.۵۰۰ متری باز خواهد کرد. بعد از آن همه چیز تقریبا شبیه به پرواز تفریحی دونفره با پاراگلایدر می شود.

 

مقایسه چتربازی دونفره با پاراگلایدر دونفره

 

 

 پرش های جمعی و پرواز های گروهی در پاراگلایدر و چتربازی

در ورزش اسکای دایوینگ می توانید دست دوستانتان را بگیرید و به صورت دو نفره یا جمعی از هواپیما بیرون بپرید و یا حتی می توانید جداگانه بیرون پریده و در آسمان به سوی یکدیگر حرکت کنید و حلقه گروهی تشکیل دهید. این امکان در پاراگلایدر به هیچ وجه قابل اجرا نیست و همه پرنده ها به صورت جداگانه و با فاصیه از یکدیگر پرواز را آغاز می کنند و به پایان می برند. در پاراگلایدر از ابتدا تا انتها با بال خود تنهایید زیرا همیشه خطر برخورد و در هم پیچیدگی بال ها در پرواز نزدیک به هم وجود دارد.

 

 

خطرات پاراگلایدر در مقایسه با خطرات چتربازی سقوط آزاد

باید گفت هر رو ورزش از نظر آماری جزو ورزش های بسیار امن به شما می آیند حتی برخی منابع آنها را از دوچرخه سواری و کوهنوردی هم بسیار امن تر معرفی می کنند. اما اگر در مقام مقایسه بخواهیم خطرات این دو را سبک و سنگین کنیم به دلیل اینکه پرش از هواپیما و کلیه امور مرتبط با آن در شرایط بسیار کنترل شده تری اجرا می شود و همچنین به دلیل نوع ورزش و تجهیزات متفاوت، چتربازی امن تر می باشد.

خطرات پاراگلایدر به دلیل این بیشتر است که شاگرد حریم عملکرد شخصی بیشتری داشته و ممکن است بدون حضور مربی و بدون هماهنگی با هیچ فرد حرفه ای در کوه ها و تپه های ناشناخته پرواز نماید. چون نظارت بر پاراگلایدر سوار ها ساده نیست ممکن است در هر هوایی اقدام به پرواز کنند و این ریسک ورزش را بیشتر می نماید.

خطرات چتربازی سقوط آزاد به دلیل وجود هواپیما و فرودگاه کنترل بسیار بالاتری دارد.

 

 

آیا آموزش پاراگلایدر، پیش نیاز آموزش چتربازی سقوط آزاد است؟

درست است که در این دو این دو ورزش از چتر استفاده می شود اما آموزش ها و روش های تعالیم آن جدا و متفاوت هستند. به طور کل روش ها و نحوه آموزش چتربازی سقوط آزاد با پاراگلایدر سواری کاملا متفاوت هستند و هیچ کدام پیش نیاز دیگری نیست. البته امنیت و سهولت یادگیری، هدایت و فرود با چتر سقوط آزاد بسیار بیشتر از بال پاراگلایدر است.

 

 

امکانات رفاهی باشگاه های چتر بازی (اسکای دایوینگ-سقوط آزاد) در مقایسه با باشگاه های پاراگلایدر

 باشگاه های چتربازی و پرش از هواپیما با فاصله بسیار بزرگتر و مجهز تر بوده و از انواع تجهیزات و نرم افزار های کنترلی بهره گیری می کنند و دارای تمامی امکانات رفاهی لازم هستند اما امکانات باشگاه های پاراگلایدر متکی بر مربی و سلایق شخصی وی هستند که معمولا محدود می باشند. وجود امکانات رفاهی از قبیل کافه، رستوران، محل استراحت و هتل در بیشتر باشگاه های چتربازی دنیا با کیفیت خیلی خوب کاملا معمولی است اما از این امکانات و موارد در ورزش پاراگلایدر خبری نیست و چنین چیزهایی به طور شخصی تهیه می شود.

در پاراگلایدر سواری شما معمولا در کوه ها و تپه های اطراف شهر ها و روستاها اقدام به پرواز می کنید که این شرایط پرواز پاراگلایدر و خدمات باشگاهی  آن را متفاوت می کند.

 

 

پاراگلایدر یا چتر بازی؟

هر کدام از این دو ورزش می توانند انتخاب مناسبی برای تغییر سبک زندگی شما باشند. معمولا این شرایط مالی و علاقه فردی شماست که تاثیر مهمی در انتخابتان دارد. در هر صورت اگر شما فردی در جست و جوی آدرنالین بوده و به فعالیت های هیجان انگیز تمایل زیادی داشته باشید پس قطعا هر دو این ورزش ها گزینه ی مناسبی برای شما خواهد بود.

ما در آکادمی پرواز استاد نقدی پری قادر هستیم هر دو این ورزش ها را به بهترین شکل ممکن به شما آموزش دهیم. هدف ما ایجاد شرایطی است که شما را به رویاها و آرزوهایتان هر چه که باشد برساند.

 

difference-skydiving-vs-paraglider

 

 
استفاده از این مطلب برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است.

مطالب بیشتر

ما بسیار اجتماعی هستیم !

مارا دنبال کنید !

برای اطلاع و دریافت آخرین اخبار، رویدادها و پیشنهادات ویژه‌، درخبرنامه‌ی ما عضو شوید. ما فورا به شما اطلاع می دهیم